قوالب الابحاث من الوزارة بصيغة وورد word من الثالث الابتدائي الى الثالث الاعدادى ثلاث نماذج لكل صف من مذكرات تعليمية
26 قالب للابحاث من الوزارة بصيغة وورد word من الثالث الابتدائي الى الثالث الاعدادى ثلاث نماذج لكل صف من مذكرات تعليمية
كل ما تريد معرفته بشأن أبحاث تقييم الطلاب
شرح تفصيلي لكل ما تريد معرفته عن مشروعات الأبحاث للطلاب من 3 ابتدائي إلى 3 إعدادي وطلاب الدمج وطلاب المنازل والخدمات والمصريين بالخارج
الطالب يستخدم كتاب الوزارة أو المكتبة الرقمية في إعداد مشروع البحث وكل طالب أو ٥ طلاب مع بعضهم يختاروا مشروع واحد يعملوه.
فيه إرشادات مهمة قبل ما يسلم الطالب مشروع البحث، أولها كتابة رقم تعريفي للمشروع، والرقم التعريفي لكل طالب أو مجموعة طلاب اشتركوا في البحث، ثم مقدمة للبحث، ثم عناصر البحث، ثم موضوع البحث وأخيرا النتائج والمراجع.
كل بحث هيكون بعدد كلمات محددة، يعني طالب 3 ابتدائي هيكتب من 200 إلى 250 كلمة، وهكذا، يعني الموضوع سهل وبسيط ومش معقد.
كل طالب هيكتب فقرة صغيرة باللغة الإنجليزية، علشان يظهر مستواه في اللغة، يعني حوالي سطرين أو تلاتة بالكتير، يعني مثلا طالب 3 إعدادي هيكتب 80 كلمة، واللي أقل منه هيكتب عدد كلمات أقل.
بإمكان الطالب كتابة مشروع البحث على الكمبيوتر أو الهاتف المحمول ورفعه على المنصة الإلكترونية، أو كتابته بخط اليد وتسليمه إلى المدرسة على "فلاشة".
إزاي الطالب يستخدم المكتبة الرقمية في البحث: هو فقط هيدخل على المكتبة ويكتب في كلمة البحث أي كلمة من المشروع اللي بيعمله.. يعني لو طالب 3 ابتدائي هيعمل مشروع عن الطاقة.. هو هيدخل المكتبة ويكتب كلمة الطاقة هيطلع له موضوعات كتير يختار منها ويكتب.
المفروض كل ولي أمر يساعد ابنه في مشروع البحث بالوصول إلى المعلومة سواء من كتاب المدرسة أو من المكتبة الرقمية، ويسيبه هو يكتب بنفسه، وأعتقد ده شيئ سهل على أي ولي أمر.
فيه حاجة مهمة جدا.. لو الطالب كتب مشروع البحث من كتاب المدرسة، يكتب إنه كتب المعلومات من كتاب المدرسة، ولو كتب من المكتبة الرقمية يكتب برضو إنه أخد المعلومات من المكتبة الرقمية ويكتب اسم المؤلف، لأن ده هيزيد من تقييمه عند تصحيح مشروع البحث.
مشروع البحث مش بدرجات.. هو يا مقبول يا مرفوض.
لو مقبول بنسبة 50 % هتاخد الدرجة النهائية في كل المواد في الترم التاني.. لو مقبول بـ60 أو 70 أو 100% برضو هتاخد الدرجة كاملة، المهم الطالب مياخدش تقييم أقل من 50%.
علشان الطالب يضمن قبول المشروع فيه 8 حاجات لازم يعملهم: كتابة عنوان جذاب، وعرض المشروع بطريقة منظمة، وكتابة التقرير بشكل كويس وكتابة التقرير بخط جيد وكتابة مصدر كل معلومة والالتزام بعدد الكلمات المطلوبة في كل سنة دراسية مع مراعاة القواعد النحوية وعلامات التقويم.
الحاجة الوحيدة اللي هتخللي المشروع يترفض إنه يكون متطابق مع مشروعات أخرى، أو تشعر الوزارة إن فيه شخص غير الطالب هو من قام بكتابته (معلم مثلا)، وفي الحالة دي هيطبق على الطالب قانون الغش وبالتالي لن يحصل على درجات المشروع ويكون راسبا في الفصل الدراسي الثاني ويدخل "ملحق" في شهر سبتمبر.
بالنسبة لكود الطالب اللي هيكتبه على مشروع البحث قبل ما يسلمه: الوزارة هتشرح بعدين موضوع الكود وازاي كل طالب يحصل عليه.
قدام كل طالب 5 أسابيع كاملة يعمل فيهم البحث ويقدمه.
المعلم اللي هيتثبت عليه إنه باع البحث أو عمل بحث بفلوس، هيتفصل من التربية والتعليم.
مدير المدرسة اللي هياخد من الطلبة فلوس مقابل البحث أو مقابل استلام البحث الورقي، مش هيقعد في منصبه يوم واحد.
أي سايبر نت هيعمل مشروعات بحث بفلوس هيتقفل ويتسحب ترخيصه وصاحبه هيتحاكم جنائيا.
من حق كل طالب يقدم مشروع بحث هو وأربعة أصحابه.. يعني ممكن خمسة يقدموا مشروع واحد باسمهم سواء كانوا في صفوف النقل أو الشهادة الإعدادية.. وكلهم هياخدوا الدرجة النهائية.
هذا الكلام ينطبق على الطلبة المنتظمين أو طلبة المنازل أو طلبة التعليم المهني.
هذا الكلام ينطبق أيضا على الطلاب المصريين بالخارج.
بالنسبة للغة اللي يتكتب بيها مشروع البحث.. الوزير قال الطالب يكتب البحث باللغة اللي بيدرس بيها.
بالنسبة للمشروعات البحثية لطلاب الدمج، كل ما يخصهم سوف يتم إعلانه يوم الاثنين المقبل.
بالنسبة لطلبة أولى وتانية ثانوي منازل لسه مشروعاتهم البحثية هتنزل يوم الاثنين.
بالنسبة لطلبة التعليم الفني في كل التخصصات لسه برضو مشروعاتهم البحثية هتنزل.
مثال لمشروع بحثى لطلاب المرحلتين الابتدائية والإعدادية:
مثلا إذا كان المشروع عن ( الماء ) نبدأ كالاتى :- * ( عنوان المشروع : – الماء )
* كود الطالب : – ××××××××
* ( مقدمة عن المشروع ) – أهمية الماء فى حياة الإنسان – خواص الماء من حيث اللون والطعم والرائحة
– كيفية الحفاظ على الماء
– العناصر التى يتكون منها الماء
* ( جسم المشروع )
١- اللغة العربية : –
أختر قصة تحكى عن أهمية الماء وأكتبها وأستعرض من الأمثلة المتعلقة بالقصة ومضمونها ومدى الاستفادة منها والنصائح المقدمة للحفاظ عليه .
٢- الرياضيات : –
هات زجاجة لتر وأحسب كم كوب من الماء يكفى لامتلائها ثم أستنتج عدد الأكواب اللازمة لملئ زجاجة ٢ لتر وكذلك لملئ ٣ لتر وهكذا .
٣- العلوم : –
هات كوب من الماء وأستخدم حواسك للتعرف على السائل من حيث اللون والطعم والرائحة .
يتكون الماء من عنصرين أكسجين وهيدروجين .
٤- الدراسات : –
إحضر مجموعة من الصور تبين سلبيات وإيجابيات لبعض السلوكيات الإجتماعية من حيث الإسراف والترشيد فى إستخدام الماء .
أعرض بعض الصور لخرائط توضح توزيع الماء من بحار ومحيطات وأنهار .
اللغة الإنجليزية : –
إعرض مجموعة من الصور وكتابة إسم كل صورة وماتعبر عنه مثل ( مطر ، نهر ، كتاب ، بحر ، شلال ، كرسى ) وأذكر منها العناصر الغير مرتبطة بالبحث
* ( المراجع )
أذكر المراجع المستخدمة فى مشروع البحث مثل الكتاب المدرسى ، المكتبة الرقمية ،
بنك المعرفة …الخ
ده مثال يوضح فكرة البحث وازاى نجمع المواد الخمسة فى بحث واحد مرتبط بموضوع البحث.